szatmri izek logo 100

Home A táplálkozásrólAz egészséges táplálkozásról

Az egészséges táplálkozás tíz pontja

1. Táplálkozzon változatosan!

Az egészséghez több mint 40-féle tápanyagra van szükség, melyeket önmagában egyféle étel sem tud biztosítani. Napjaink élelmiszerkínálata megkönnyíti a változatos étkezést, akár friss élelmiszerekből otthon készített, akár félkész ételeket fogyaszt vagy étteremben étkezik. A legfontosabb a kiegyensúlyozott táplálkozás! Ha zsírban gazdag volt az ebédje, vacsorázzon valami könnyűt. Ha az egyik nap vacsorára nagy adag húst evett, másnap válasszon halat.

2. Táplálkozása alapját szénhidrátban gazdag ételek alkossák!

A legtöbb ember nem eszik elég kenyeret, tésztát, rizst, más gabonaalapú terméket vagy burgonyát. A táplálkozás során a bevitt kalóriák több mint felének ezekből az ételfajtákból kellene származnia.Fogyasszon teljes kiőrlésű kenyeret, tésztát és más gabonákat a rostbevitel növelése érdekében.

healthy heart foods

3. Fogyasszon sok gyümölcsöt és zöldséget!

A legtöbb ember ezekből sem fogyaszt eleget, jóllehet fontos tápanyagokat tartalmaznak. Próbáljon meg legalább öt adagot enni belőlük naponta, és ha először nem igazán ízlenek, próbáljon ki új recepteket vagy nézze meg, milyen belőlük készített készételek kaphatóak a szupermarketben.

4. Tartsa az egészséges testsúlyát és érezze jól magát!

Az Ön számára egészséges testsúlyt sok tényező befolyásolja, többek között a neme, életkora és öröklött tényezők. A túlsúly megnöveli számos olyan betegség kockázatát, mint a szívbántalmak és a rák. Ha több kalóriát fogyasztunk, mint amennyire szükségünk van, a testzsír mértéke megnő. Ezek az extra kalóriák származhatnak fehérjéből, zsírból, szénhidrátból vagy alkoholból – de a zsír a legkoncentráltabb kalóriaforrás. A testmozgás megnöveli az egész napos energiaszintét, melytől a közérzete is jobb lesz. A feladat egyszerű: ha felszed néhány kilót, egyen kevesebbet és legyen aktívabb.

5. Fogyasszon kisebb adagokat – inkább csökkentsen, mint elhagyjon ételeket!

Ha ésszerű szinten tartja az adagok mennyiségét, könnyebb az Ön által kedvelt ételeket fogyasztani anélkül, hogy bármelyiket is el kellene hagynia. Néhány ésszerű adag: 100 g hús, egy közepes méretű gyümölcs, fél csésze tészta (főzés előtt) vagy 50 ml fagylalt. A készételek segítséget nyújtanak a mennyiségek betartásában, és csomagolásukon a legtöbb esetben fel van tüntetve a kalória mennyisége. Ha étteremben eszik, felezze el az adagodat egy baráttal.

6. Étkezzen rendszeresen!

Egyes étkezések, különösen a reggeli kihagyása kontroll nélküli éhségérzethez, majd figyelem nélküli túlevéshez vezethet. A főétkezések közötti nassolás segíthet leküzdeni az éhségérzetet, de ne egyen annyit, amennyi helyettesítheti a főétkezéseket. Ne feledje a nassoláskor elfogyasztott ételeket beleszámolni az elfogyasztott kalóriák közé!

7. Igyon sok folyadékot!

Felnőtteknek legalább 1.5 l folyadékot kell fogyasztaniuk naponta! Melegben vagy fizikai aktivitás esetén pedig ennél is többet. A sima víz egyértelműen jó választás, de a sokféleség kellemes és egészséges is lehet. Fogyasszon gyümölcsleveket, tejet, teát, kávét, üdítőket stb is.

8. Mozogjon!

Amint láthattuk, a túl sok kalória és kevés aktivitás súlygyarapodáshoz vezethet. A mértéktartó fizikai aktivitás segít elégetni ezeket az extra kalóriákat, valamint jót tesz a szívnek, a vérkeringésnek, az általános egészségnek és jó közérzetnek is. Tegye a fizikai aktivitást mindennapi rutinná! Lift helyett válassza a lépcsőt (fel és le!). Sétáljon egyet az ebédszünetben! Nem kell atlétának lennie ahhoz, hogy elkezdjen mozogni! Ha minden nap elmegy párjával biciklizni egyet máris tett valamit egészségéért.

9. Kezdje most – és változtasson lépésenként!

Könnyebb apró lépésekkel változtatni az életmódunkon, mint egyszerre nagy változásokat elérni. Három napon keresztül jegyezze fel valamennyi főétkezésekkor és nassoláskor elfogyasztott ételt és italt. Túl kevés a gyümölcs és a zöldség? Kezdetnek egyen eggyel több gyümölcsöt és zöldséget naponta. A kedvenc ételei túl sok zsírt tartalmaznak és emiatt hízik?

Hogy ne érezze magát szerencsétlennek, ne hagyja el ezeket az ételeket, de próbálja ki őket kevésbé zsírosan vagy egyen belőlük kevesebbet. Vagy ezentúl csak a lépcsőn közlekedjen!

10. Jegyezze meg: nincsenek „jó” és „rossz” ételek!

Nincsenek „jó” és „rossz” ételek, csak jó és rossz étrendek. Ne érezzen bűntudatot a kedvenc ételei miatt, inkább mértéktartóan fogyassza őket és válasszon más ételeket is, hogy megőrizze az egyensúlyt és a változatosságot, ami az egészséghez szükséges.

Egészséges napokat kívánunk!

A brokkoli

brokkoli A brokkolit már a rómaiak is ismerték és termesztették, Brassicának nevezték, ezt a nevet vette át az olasz nyelv is.

Bővebben...

A cékla

cekla

A cékla a Földközi-tenger környékén őshonos, már ie. 3000-ben ismerték. Magyarországom a XVII. században vált ismertté.

Bővebben...

Az alma

apple Orvosok kutatásai szerint, terhesség alatt a rendszeres alma fogyasztás csökkenti a gyermekben az asztma kialakulását.

Bővebben...